الشيخ محمد تقي فلسفي
312
الحديت ( روايات تربيتى از مكتب اهل بيت ع )
عن علىّ عليه السّلام : شرّ الامور الرّضا عن النّفس . « 1 » على عليه السّلام ميفرمود : خودپسندى و از خود رضائى بدترين حالت روانى است . قال علىّ عليه السّلام : رضاء العبد عن نفسه برهان سخافة عقله . « 2 » على عليه السّلام ميفرمود : خودپسندى و از خودرضائى هر كس دليل نقص و كوتاهى عقل او است ، يعنى كسى كه عقل كامل دارد هرگز بناخوشى خودپسندى دچار نميشود . قال علىّ عليه السّلام : بالرّضاء عن النّفس تظهر السّوءات و العيوب . « 3 » على عليه السّلام ميفرمود : صفت ناپسند از خودرضائى ، وسيلهء آشكار شدن زشتيها و عيوب آدمى است . و همچنين فرموده است : من رضى عن نفسه ظهرت عليه المعايب . « 4 » آن كس كه گرفتار بيمارى از خودرضائى است ، زشتيها ، در وى آشكار ميگردد .
--> ( 1 ) غرر الحكم صفحهء 446 ( 2 ) غرر الحكم صفحهء 424 ( 3 ) غرر الحكم ، صفحهء 338 ( 4 ) غرر الحكم صفحهء 685